Wyszukaj na stronie...

"- Czy nie zechciałby pan przysiąść się do nas?

- Nie, nie chcę - odpowiedziałem." - Franc K(a)

piątek, 30 kwietnia 2010

Zajęcia 26.04.2010

Autoportret beze mnie...


Witam wszystkich! Zbliża się nowy miesiąc... nareszcie będę mógł sobie pozwolić na zakup blendy i nowej muszli ocznej :D W zasadzie już je kupiłem, problem jednak jest innej materii... Jeszcze nie zapłaciłem za aukcję ;] . Na szczęście sprzedawca okazał się wyrozumiałym i empatycznym człowiekiem co zaowocowało możliwością bezproblemowego spłacenia zakupów z tygodniowym opóźnieniem! Czaję się jeszcze na "Historię fotografii"... ale taka przyjemność kosztuje 90 zł... W przyszłym tygodniu zobaczę czy będę sobie mógł na taki wydatek pozwolić :)

Mamiya C330 150mm 1/125 s f 5,6 ISO 100


Tak sobie teraz myślę, że z poprzedniego akapitu wynika jakim jestem strasznym materialistą ;P Tak na poważnie... Temat ostatnich zajęć-jak w tytule. Już wcześniej bawiłem się w ten sposób ale trzeba pamiętać , że każde zdjęcie kształci i rozwija więc z chęcią przystąpiłem do pracy ;) Miałem okazję fotografować za pomocą Mamiya C330 i spróbuję przekazać opinię ta temat tego aparatu w kilku słowach: jak dla mnie 645 wysiada przy 330! Genialny kawał sprzętu! Wszystkie zamieszczone dzisiaj zdjęcia pochodzą właśnie z tegoż korpusu i ze szkła Sekor 150mm f2,8. Miałem tyle szczęścia, że całe 5 godzin mogłem się bawić tym aparacikiem. Do dyspozycji miałem również dwie lampy studyjne (1000Ws), blendę no i oczywiście zawsze chętnych do współpracy znajomych!

Mamiya C330 150mm 1/125 s f 5,6 ISO 100


Podczas tej sesji zdałem sobie sprawę jak potężnym narzędziem rozwijania wyobraźni jest fotografia analogowa! Nie widzi się przecież zdjęcia zaraz po naświetleniu kliszy... to nie matryca światłoczuła :) Światło najwygodniej mierzy się ręcznie za pomocą zestawu bezprzewodowego podłączonego do ręcznego światłomierza, cały proces wygląda mniej więcej tak- 13/20 lux, za dużo, następna próba, rozsunięcie świateł, zmniejszenie błysku jednej z lamp-13/15, z założenia miał być wysoki kontrast, ekspozycja mieści się pomiędzy dwiema przesłonami na styk. Ustawienie przesłony na 5,6, przełożenie zestawu bezprzewodowego na stopkę aparatu. Spojrzenie na matówkę, jeżeli sytuacja tego wymaga albo intuicja podpowiada, następuje ponowne wykadrowanie i.... klik!! Klatka naświetlona! Jednym słowem magia!

Mamiya C330 150mm 1/125 s f 4,5 ISO 100


Dzięki temu podejściu po czasie możliwe staje się prawdziwe świadome fotografowanie. Wyobraźnia za pomocą dostępnych narzędzi takich jak matówka, światłomierz, lampy studyjne, elementy scenografii jest w stanie złożyć z tak wielu różnych części nie rzadko wierne odwzorowanie gotowej odbitki powstałej na papierze fotograficznym! Ośmielę się ponownie nazwać to zjawisko magią!

Mamiya C330 150mm 1/125 s f 5,6 ISO 100


Dążę również do przekazania istotnego faktu jakim jest rozwój wyobraźni fotografa, a w niektórych wypadkach regresja ;] Technika analogowa pozwala na złapanie oddechu, zastanowienie się nad swoją koncepcją, umożliwia uzyskanie chwili czasu na rozsunięcie świateł, traktuje modeli jak ludzi a nie jak bezduszne manekiny, których celem jest obranie odpowiedniej pozycji i podziękowanie automatyce cyfry za bezduszne i nieprzemyślane zdjęcie... Oczywiście nie wszyscy fotografowie związani ze swoimi cyframi tak postępują, zdarzają się jednak takie "elementy". Wystarczy zajrzeć na digart.pl i sprawdzić kilka zdjęć pod względem danych EXIF... Ekspozycja automatyczna, balans bieli automatyczny etc... Zetknąłem się już ze stwierdzeniem że można było krytykować automatyczną ekspozycję w momencie używania przez fotografa starszego modelu aparatu cyfrowego bo przecież najnowszy Samsung NX10 ma inteligentny tryb auto... Stwierdzam jednak i od obelg się nie pohamuje, to bardzo źle świadczy o fotografie. Moim zdaniem lepiej już używać zwykłego AUTO niż trybu inteligentnego. Drogą prostej dedukcji można wywnioskować, że osoba używająca inteligentnego trybu auto stoi na niższym poziomie rozwoju niż układ scalony Samsunga. Logicznym staje się wówczas wybór inteligentnej automatyki ;> Pamiętać trzeba, że żelazną zasadą fotografii jest ŚWIADOMOŚĆ!
Pisząc powyższe słowa nie miałem zamiaru nikogo obrażać(ciekawe kto w to uwierzy;D ) Wiem, że wielu ludzi fotografuje z czystej pasji używając wyłącznie trybu automatycznego. Nie czyni to z nich oczywiście kogoś gorszego! Wyżej przytoczony przeze mnie przykład dotyczy wąskiej grupy ludzi, którzy pomimo braku wiedzy teoretycznej uparcie będą twierdzić, że "AUTO" jest najlepszym trybem, nie ma dla nich żadnych alternatyw a wymiana obiektywu nie ma sensu bo każdy jest przecież taki sam... trochę szkła i plastiku...

Dziękuję za uwagę!
Dobranoc ;D

Na koniec chciałem poszczycić się sukcesem! Otóż zostałem przyjęty na stanowisko fotoreportera serwisu dlaStudenta.pl. Przez najbliższe trzy miesiące będę pracować dla tego portalu! Informację o pozytywnym rozparzeniu kandydatury otrzymałem wczoraj i szczerze... byłem tak szczęśliwy , że nie mogłem przez pół nocy zasnąć ;D - Dziękuję Ani za przesłanie tej oferty :)

4 komentarze:

  1. Świetnie dobierasz kolory. Widać po Twoich zdjęciach, że tam, gdzie kolor odgrywał jakąś rolę, nie pozbyłeś się go. Bardzo rzadko używam czerni i bieli, ty robisz to często, ale śmiem twierdzić, że wiesz, co robisz:D noo...

    gratuluję pracy w dlaStudenta! Coś wspaniałego.
    tylko uważaj, żeby Twoja pasja nie przerodziła się w rzemieślnictwo...

    A jak chcesz reporterkę uprawiać, to daj sobie spokój z książeczką za 100zł czy mamiyą, która i tak jest do dupy, bo po co 330, jak można mieć 645?
    KUP SOBIE SPRZĘT. Kup DA 50-200 WR i jakiś szeroki zoom, jak ten 18-35 którego teraz używam. Mówię Ci koleś, reporterka wymaga tego:) Zresztą sam zobaczysz:)

    Chyba że będzie coś z pasji w tym nowym zawodzie... Jak tak to 24, 40, 50 i 135 byłyby na miejscu:)

    Pozdro! Odezwij się:)

    OdpowiedzUsuń
  2. PS. czemu masz takie przepalenia:D?

    OdpowiedzUsuń
  3. Oj znawco ... Spójrz na perforację kliszy na 2 zdjęciu i masz już odpowiedź dlaczego zdjęcia są czarno białe ;P Wystarczyło sprawdzić co to za klisza ;> Czemu take przepalone?? Co do ostatniego zdjęcia pewno, co ?? Przypominam Ci , że kontrast przyciąga uwagę, skoro klisza nie pozwala na rejestrację koloru :)

    OdpowiedzUsuń
  4. ty głupku nie umiejący przeczytać ze zrozumieniem prostego tekstu:P jeszcze skopiowałeś z bloga swą niepotrzebną ripostę i wkleiłeś mi do gg:P ty zakompleksiony buraku! xD
    Ktoś ci chyba namącił w głowie i słowo "krytyka" kojarzy Ci się tylko negatywnie. Dużo osób Cię już zjechało, że bez przemyślenia odebrałeś mój komentarz jako atak? Jak ty chcesz robić zdjęcia, skoro boisz się opinii! Jak nie chcesz, żebym zadawał pytania do Twoich przepalonych zdjeć - może nie pokazuj ich na blogu, co?
    Ale dzięki za wytłumaczenia czegoś, o co nie pytałem:D

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarz i konstruktywną krytykę ;) !

Thank you for your comment and for the constructive criticism ;) !

Vielen Dank für dein Kommentar und für die konstruktive Kritik